Estrena oficial de la Fase 1 de la Via Blava Anoia, primer pas d'un projecte que vertebrarà més de 250 quilòmetres de lleres fluvials a la província
- El primer tram, de 19 quilòmetres, connecta els municipis de Jorba, Santa Margarida de Montbui, Igualada, Vilanova del Camí i la Pobla de Claramunt, seguint el curs del riu Anoia.
- La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha inaugurat la primera fase d’un “projecte transcendent i transcendental per al territori, ja que ens ajudarà a recuperar, pas a pas, els nostres rius”.
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha inaugurat dimarts 18 de novembre la Fase 1 de la Via Blava Anoia, un tram de 19 quilòmetres que connecta els municipis de Jorba, Santa Margarida de Montbui, Igualada, Vilanova del Camí i la Pobla de Claramunt, tot resseguint el curs del riu (veure vídeo). És el primer recorregut en funcionament del projecte Vies Blaves Barcelona, que un cop acabat permetrà recórrer més de 250 quilòmetres, a peu o en bicicleta, resseguint la llera del Llobregat i els afluents de l’Anoia i el Cardener al llarg de 48 municipis i set comarques, així com una àrea d'influència sobre més de 5 milions de persones.
“Es un projecte transcendent i transcendental, ja que ens ajudarà a recuperar, pas a pas, els nostres rius, per gaudir-los i posar-los en valor”, ha assegurat la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, durant l’acte d’inauguració dimarts 18 de novembre a Porta d’Igualada. Moret ha afegit que "el projecte Vies Blaves permetrà oferir una diversitat cultural, natural, esportiva i turística als visitants d'arreu, amb recorreguts accessibles, però també sostenibles des del punt de vista econòmic i social".
Les Vies Blaves permetran crear propostes d'oci emmarcades en un turisme sostenible i responsable, adient per a diversos públics i per ser gaudides al llarg de tot l'any.
La primera fase té un pressupost de 5,8 milions d’euros i ha comptat amb una aportació de 4,5 milions d’euros provinents dels fons Next Generation UE. Moret ha destacat la col·laboració de totes les administracions per fer realitat el projecte. “Des d’Europa a la Conca d’Òdena, passant per la Generalitat, el govern d’Espanya i per descomptat, la Diputació de Barcelona, que té com a màxima estar al servei dels municipis”, ha assenyalat.
El diputat d’Infraestructures, Equipaments i Patromoni Arquitectònic i vicepresident quart de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, que ha participat a l’acte com a president de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena i alcalde d’Igualada, ha recordat que el projecte va començar fa 10 anys. “Llavors vam tenir un somni, que la gent de l’interior pogués anar a peu, en bici i fins i tot a cavall, fins el mar”, ha dit.
La fase 2 del projecte s’iniciarà a Martorell i acabarà connectant, 46 quilòmetres més enllà, amb el final del primer tram, a la Torre de Claramunt, passant per Capellades, Vallbona d’Anoia, Cabrera d’Anoia, Piera, Sant Sadurní d’Anoia, Subirats, Gelida, Sant Esteve Sesrovires, Castellví de Rosanes i Martorell. En aquests moments s’està treballant per arribar a acords amb les propietats dels terrenys, un pas previ per licitar el projecte. “Quan les coses valen la pena, acaben fent-se realitat”, ha afegit Castells.
El secretari general de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, Jordi Terrades, ha destacat que “el projecte Vies Blaves Barcelona és un projecte pioner al sud d’Europa que servirà per dinamitzar les economies locals i el turisme”. Terrades ha assenyalat que “teníem rius molt contaminants, però el futur serà poder gaudir d’aquests rius, afavorint la recuperació del patrimoni industrial i arquitectònic, així com la biodiversitat”.
Un nou producte turístic
L'acte d'inauguració també ha comptat amb la participació de la diputada de Desenvolupament Econòmic i Turisme, Ana Maria Martínez, i la diputada de turisme, Ana Herrera Bordallo. I és que la inauguració del primer tram de la Via Blava Anoia va lligada a la creació d’un nou producte turístic que té la finalitat de dinamitzar el territori, generar riquesa i emprenedoria i promoure el turisme sostenible i responsable, a més d’implicar als agents del territori a través de la col·laboració pública i privada. Aquesta acció té l’objectiu de consolidar les Vies Blaves com una opció de turisme sostenible, accessible i únic a la província de Barcelona, adient per a diversos públics, com ara senderistes, cicloturistes touring i de passeig, famílies, sèniors o escoles.
A més de l’atractiu de la pròpia via per a caminants i ciclistes, l’entorn d’aquest primer tram compta amb atractius turístics com el Castell de Claramunt i el Castell de Jorba, el Museu de la Pell d’Igualada, el Museu Molí Paper de Capellades, el Molí de la Boixera o l’ermita Mare de Déu de la Sala. La zona acull una quarantena d’allotjaments turístics i més de 60 establiments de restauració, així com empreses de lloguer de bicicletes i altres serveis per completar l’experiència del visitant. Així mateix, la Via Blava té punts coincidents amb altres rutes, com el Camí Ignasià, el Camí de Sant Jaume o l’Anella Verda d’Igualada.
Entre les accions que promourà la Diputació per posicionar la Via Blava Anoia Fase 1 com a destinació turística figuren la celebració d’un esdeveniment esportiu a la primavera de 2026.

