En execució el primer tram de les Vies Blaves Barcelona, que faran transitables les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener

  • El riu Llobregat, que neix i mor a la província de Barcelona, i els seus afluents Cardener i Anoia tindran una Via Blava que recorrerà més de 250 km per fer-hi rutes a peu, en bicicleta o en cavall
  • El projecte enllaçarà punts d’interès patrimonial i natural, potenciarà el turisme i l’esport i difondrà el patrimoni cultural, paisatgístic i gastronòmic de les comarques de Barcelona
  • El pressupost del projecte s’ha estimat en uns 115 milions d’euros i es preveu que estigui totalment enllestit a finals de 2035
  • La primera fase de la Via Blava Anoia estarà a disposició de la ciutadania durant el primer trimestre de 2025, gràcies al suport dels fons europeus Next Generation UE
  • La Via Blava promourà el desenvolupament sostenible del territori, la cohesió territorial i la desestacionalització i desconcentració dels fluxos turístics

La Diputació de Barcelona ha posat en marxa les obres del primer tram de les Vies Blaves Barcelona, un projecte impulsat per aquesta corporació que vol rehabilitar la llera del riu Llobregat i els seus afluents Anoia i Cardener i que farà transitables més de 250 quilòmetres a la vora del riu per tal que s’hi puguin fer excursions a peu o recorreguts en mitjans no motoritzats com la bicicleta o el cavall. La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha visitat, aquest matí, l’inici de les obres de la Via Blava Anoia Fase 1, a Jorba, que és la primera que s’està desenvolupant dins del projecte de les Vies Blaves Barcelona.

Tal com ha dit la presidenta, l’objectiu del projecte és posar en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona i fer que siguin un motor d’atracció turística a l’interior del país.  A més, ha destacat que «un  milió de persones de la província es beneficiaran directament de les Vies Blaves Barcelona, al llarg de 250 quilòmetres de vies que els hi permetran passejar i gaudir de la natura, a més d’impulsar el desenvolupament econòmic i turístic de la zona».

El projecte que compta amb un pressupost estimat de 115 milions d’euros està impulsat per la Diputació de Barcelona en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya i amb el suport de la Unió Europea a través dels fons Next Generation. Així, ha recordat Marín, que les Vies Blaves Barcelona és «un projecte col·laboratiu, des del territori, que és possible gràcies no només a la Diputació de Barcelona sinó també a la implicació dels ajuntaments i altres administracions».

En la visita d’obres, també han assistit la vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Carmela Fortuny; la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Abigail Garrido; el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons; i els alcaldes de Jorba, David Sánchez; Igualada, Marc Castells; Santa Margarida de Montbui, Jesús Miguel Juárez, La Pobla de Claramunt, Antoni Mabras, i l’alcaldessa de Vilanova del Camí, Noemí Trucharte.

Ara, s’han iniciat les obres de la primera fase de la Via Blava Anoia, que comprèn els municipis de Jorba, Santa Margarida de Montbui, Igualada, Vilanova del Camí i La Pobla de Claramunt. Està previst que aquest estigui finalitzat durant el primer trimestre de 2025, gràcies al finançament de la Unió Europea a través dels fons Next Generation UE. La totalitat de les obres està previst que finalitzin a finals del 2035.

Les Vies Blaves Barcelona recuperaran camins històrics millorant l’accés universal a espais públics segurs i verds, inclusius i sostenibles

La columna vertebral del projecte de les Vies Blaves Barcelona gira a l’entorn del riu Llobregat, l’únic riu que neix i mor a la província de Barcelona. La Via Blava Llobregat recorrerà més de 146 quilòmetres al llarg de les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental. Començarà a les fonts de Castellar de N’Hug i enllaçarà amb el tram metropolità del riu Llobregat a Martorell, per donar continuïtat al traçat fins a la desembocadura del riu en el mar. Passarà per llocs emblemàtics com Sant Benet de Bages o Montserrat en un recorregut que aplega una quinzena de colònies tèxtils. Al llarg del riu es faran actuacions per millorar el recorregut de la vora del curs fluvial, recuperar camins històrics i elements patrimonials i paisatgístics, i convertirà en accessibles espais naturals fins ara desconeguts o descuidats perquè la ciutadania en pugui gaudir.

També s’obriran noves connexions i s’establiran relacions de mobilitat sostenible entre els municipis del Llobregat, fet que contribuirà a la cohesió del territori. Les diferents actuacions previstes permetran recuperar la història del Llobregat i convertir el riu i la seva llera en un recurs paisatgístic, natural, cultural i patrimonial que millorarà la qualitat de vida dels veïns i alhora atraurà turisme interior i exterior.

A més dels 146 quilòmetres de Via Blava Llobregat que es podran recórrer a peu, també s’adequaran 90 quilòmetres de variants i accessos. Alguns d’aquests trams ja estan establerts com a senders de gran recorregut (amb la denominació GR-270) però en alguns només s’hi pot passar caminant i en d’altres cal reforçar les mesures de seguretat, per això es requereix una intervenció global.

Els principals afluents del riu Llobregat, l’Anoia i el Cardener, també seran Vies Blaves. La Via Blava Cardener seguirà més de 50 quilòmetres de recorregut dins la província de Barcelona, per la comarca del Bages i la Via Blava Anoia seguirà els 65 quilòmetres de riu per les comarques de l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat.

El primer tram de la Via Blava Anoia ja és una realitat

En concret, els primers 19 quilòmetres de la Via Blava Anoia estan en execució des de l’1 de febrer de 2023. Aquest tram de Via Blava, que uneix Jorba amb La Pobla de Claramunt passant per Santa Margarida de Montbui, Igualada i Vilanova del Camí, suposarà una inversió en el territori d’uns 6 milions d’euros, finançats en gran part per la Unió Europea, a través dels fons Next Generation i la resta per la Diputació de Barcelona.

El projecte de les Vies Blaves de la Diputació de Barcelona va rebre, a finals de 2021, 4,5 milions d’euros dins de la convocatòria extraordinària dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) per a ens locals finançats amb els Fons Next Generation de la UE, a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència “España Puede” del Govern d’Espanya. Una convocatòria que té la finalitat d’impulsar projectes transformadors que contribueixin a un model de turisme sostenible i responsable. Una aportació que anirà destinada a la creació i adequació d’itineraris no motoritzats; sistemes d’enllumenat eficients, pantalles LED i sistemes d’alimentació mitjançant energies renovables; sistema de seguretat, comunicació i gestió de la Via Blava; actuacions per al foment del turisme actiu; gestió estratègica tècnica de qualitat i màrqueting i eines digitals.

La construcció d’aquest primer tram anirà acompanyada de la creació d’un producte turístic que dinamitzi el territori, promogui el turisme sostenible i responsable, i impliqui als agents del territori a través de la col·laboració pública i privada. Aquesta primera fase de la Via Blava de l’Anoia estarà a disposició de la ciutadania durant el primer trimestre de 2025.

Les Vies Blaves passaran per 48 municipis que sumen més d’un milió d’habitants. La dada més rellevant, però, és la seva àrea d’influència, ja que més de 5 milions de persones viuen a menys de mitja hora de l’eix del Llobregat. Això es el 70% de la població de Catalunya.

A més d’un ingent patrimoni cultural, les Vies Blaves Barcelona recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics amb més de 5.000 places d’allotjament disponibles entre hotels, pensions, allotjaments rurals, albergs i càmpings.

Les Vies Blaves en xifres: Un projecte per a més de 5 milions de persones

Via Blava Anoia

Municipis: Jorba, Santa Margarida de Montbui, Igualada, Vilanova del Camí, La Pobla de Claramunt, La Torre de Claramunt, Capellades, Vallbona d’Anoia, Cabrera d’Anoia, Piera, Sant Sadurní d’Anoia, Subirats, Gelida, Sant Esteve Sesrovires, Castellví de Rosanes i Martorell.

Km de via: 65

Inversió aproximada: 25 milions d’euros

Calendari d’execució previst: Febrer 2023 – Maig 2027

Estat: Primera fase en execució d’obres i segona fase en aprovació del projecte d’urbanització.

Via Blava Cardener

Municipis: Cardona, Navàs, Pinós, Sant Mateu de Bages, Súria, Callús, Sant Joan de Vilatorrada, Manresa, Castellgalí i Sant Vicenç de Castellet.

Km de via: 65

Inversió aproximada: 24 milions d’euros

Calendari d’execució previst: Gener 2025-Setembre 2027

Estat: En aprovació del projecte d’urbanització

Via Blava Llobregat

Municipis: Castellar de n’Hug, La Pobla de Lillet, Guardiola de Berguedà, Cercs, Fígols, Olvan, Avià, Casserres, Gironella, Puig-reig, Gaià, Navàs, Balsareny, Sallent, Navarcles, Sant Fruitós de Bages, Manresa, El Pont de Vilomara, Castellgalí, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar, Monistrol de Montserrat, Esparreguera, Olesa de Montserrat, Abrera i Castellbisbal.

Km de via: 146

Inversió aproximada: 66 milions d’euros

Calendari d’execució previst: Gener 2027 – Desembre 2034

Estat: En redacció de projecte

Suma d’institucions per cohesionar el territori de manera sostenible

Amb el projecte Vies Blaves Barcelona la Diputació de Barcelona potencia el conjunt d’elements que formen part d’una realitat territorial marcada per un element comú: el riu, i instaura noves connexions entre municipis que es podran recórrer només a través de mitjans de mobilitat sostenible.

A més de la connexió entre territoris i municipis, apropant les persones al riu gràcies a l’accés universal a itineraris de lleure saludables, també s’aconsegueix posar en valor el patrimoni cultural i natural al seu voltant i difondre els valors mediambientals, especialment, el de l’aigua.

L’objectiu és que aquest projecte pioner al sud d’Europa contribueixi a dinamitzar les economies locals per la promoció del turisme sostenible de proximitat però des del respecte de la ciutadania pels rius, pel seu entorn i per la biodiversitat. La Diputació de Barcelona té previst contactar amb institucions d’altres províncies perquè el projecte Vies Blaves Barcelona sigui exportable a tot el país i es converteixi en un referent arreu del món connectant amb altres projectes, com la ruta l’Eurovelo 8 o la InterCatalunya.