La Mostra d'Igualada del 2018 rep propostes de 572 companyies

L'edició del 2018 de la Mostra d'Igualada manté viu l'interès de les companyies per ser-hi presents. En les darreres edicions, el mercat de referència a Catalunya de les arts escèniques per a tots els públics ha registrat un notable augment de les demandes d'inscripció, doblant amb escreix el registres habituals i ratificant el seu rol estratègic dins el sector.

Les xifres de companyies i espectacles que s'han inscrit per a la propera edició de la Mostra de Teatre Infantil i Juvenil superen les magnituds de les temporades precedents. La convocatòria per actuar a la 29a edició rebassa la xifra de les 600 sol·licituds. Concretament, el període d'inscripció s'ha tancat amb un total de 615 sol·licituds de 572 companyies (alguns grups hi han presentat més d'un treball). Més d'un 16% de les propostes encara no s'han estrenat i podrien veure la llum a Igualada, un important reclam pels programadors, que busquen les últimes novetats.

 

Pel que fa a l'oferta, hi ha un clar predomini dels espectacles de sala (71%) per sobre dels de carrer, itinerants o sites specifics. Un 23% correspon al teatre de text i la resta es distribueix consecutivament en titelles, multidisciplinar, circ, dansa, clown, musical, música, teatre d'objectes, màgia, instal·lació, animació i performance, entre d'altres. Més de la majoria dels treballs artístics (53%) s'adrecen a tots els públics, un percentatge que es redueix a mesura que va disminuint l'edat dels espectadors (més de 12 anys, 6 anys, 3 anys o nadons). En aquest sentit, destaca l'increment de propostes per als joves (17,5%) fruit de l'aposta artística iniciada fa tres edicions per potenciar el vessant juvenil de la fira i l'afluència al mercat de projectes per a aquesta franja de públic, tradicionalment poc atès.

 

Majoria de propostes catalanes

En relació a la procedència, el 39% de les propostes són de Catalunya, el 6% del País Valencià, el 3% de les Illes Balears i el 40% de la resta de l'Estat. La resta provenen de països com França (sobretot), seguit d'Itàlia, Bèlgica, Portugal i força països de Sud Amèrica, entre d'altres. Aquest fet demostra l'atractiu per les companyies estrangeres de mostrar els seus treballs a Catalunya i està estretament lligat a la internacionalització que experimenta la fira, centrada especialment en la captació de programadors de fora del país per eixamplar les oportunitats de les companyies catalanes per treballar a fora.

Pep Farrés, el director artístic, treballarà en una selecció "que té especialment en compte la contemporaneïtat de la proposta, la innovació en el llenguatge escènic, l'aportació en el format, i la dramatúrgia, així com que s'estreni a La Mostra (o s'hagi estrenat en l'any precedent a la 29a edició) i que les companyies no hagin participat en La Mostra anterior". Considerada Mercat estratègic de Catalunya, està organitzada per l'Ajuntament d'Igualada i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La 28a edició va acollir 51 companyies, 101 representacions, 33.000 espectadors i 730 professionals acreditats. La 29a La Mostra d'Igualada – Fira de teatre infantil i juvenil tindrà lloc del 12 al 15 d'abril de 2018.