Comença la redacció de les Vies Blaves, que faran transitables les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener

Generalitat i Diputació ja treballen en la definició del traçat al costat del riu per fer a peu, a cavall o en bici

El projecte que en un futur ha de fer transitables a peu, a cavall o en bicicleta les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener, es comença a dibuixar i serà una realitat en un màxim de 5 o 6 anys. Diputació i Generalitat ja han començat a treballar en la definició del traçat de la primera fase, que es concentrarà en la columna vertebral del projecte: els 140 quilòmetres que falten entre Castellar de n´Hug i Martorell per completar el Llobregat, i que aquest dimarts han presentat a Manresa davant de desenes d´alcaldes i regidors del territori.

  • Les Vies Blaves passaran per 65 municipis i se'n beneficiaran més de 5 milions de persones.
  • El pressupost del projecte és de 25 milions d'euros i estarà acabat el 2020.

El vicepresident segon i responsable de l’àrea de Desenvolupament Econòmic i local de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, ha presentat aquest dimarts a Manresa els equips redactors del projecte de les Vies Blaves, pioner al sud d'Europa, per rehabilitar la llera del riu Llobregat i els seus afluents, Anoia i Cardener. A l’acte, ha participat també, entre d’altres personalitats, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent.

 

L'acte ha aplegat els 33 ajuntaments del Bages, el Berguedà, el Baix Llobregat, el Moianès i el Vallés Occidental que es beneficiaran de la Via Blava Llobregat, on s'invertiran 14 milions d'euros. A la trobada d’avui s’han reunit més de 60 alcaldes i tècnics dels municipis participants.

Durant la seva intervenció Marc Castells ha subratllat que «la jornada d’avui representa el tret de sortida de les Vies Blaves amb la presentació dels equips redactors d’un projecte que posa en valor la riquesa del territori».

Marc Castells ha afirmat que les Vies Blaves contempla un pressupost de 25 milions d’euros i arribarà a més de 5 milions de persones, que «millorarà la comunicació dels rius i oferirà una xarxa de camins a disposició de la ciutadania. Un projecte que es desenvolupa amb el suport de tots els municipis participants, ja que es farà amb el consens de tots».

El vicepresident ha agraït el suport i la col·laboració de la Generalitat de Catalunya en aquest projecte i ha recordat que «es tracta d’un programa que representa la possibilitat de caminar, anar en bici o en tren al llarg de 300 kilòmetres de territori oferint un producte d’alt nivell turístic». Un projecte que «ha de créixer, progressar i que en un futur pot enllaçar amb les Vies Verdes de Girona, o per què no enllaçar el territori des de Cadís i fins a Atenes», ha afirmat Castells.

 

 

Podeu descarregar-vos el vídeo aquí

De la seva banda, l’alcalde Valentí Junyent ha donat la benvinguda a tots els participants d’aquesta jornada de presentació, dels equips redactors, i ha agraït a la Diputació el seu suport pel projecte Vies Blaves.

L’equip redactor del Pla Director Urbanístic i l’equip redactor del projecte de construcció de la Via Blava Llobregat ja estan constituïts i amb la sessió de treball d’avui s’inicia la redacció d’aquests plans.

Impulsat per la Diputació de Barcelona amb el suport de la Generalitat de Catalunya, el projecte de les Vies Blaves convertirà en transitables més de 300 quilòmetres a la vora dels rius per fer-hi rutes a peu, en bicicleta o a cavall. El pressupost de les Vies Blaves està previst que arribi als 25 milions d'euros.

Les Vies Blaves responen a una de les prioritats estratègiques del Pla de Mandat i el seu objectiu és posar en valor el territori i el paisatge des del respecte als espais naturals protegits. 

Un projecte de país

El projecte de les Vies Blaves neix com un instrument prioritari per a la dinamització turística de les comarques de Barcelona. Al llarg dels rius es faran actuacions per a millorar el recorregut, recuperar camins històrics i fer accessibles a la ciutadania espais naturals fins ara desconeguts o descuidats.

La columna vertebral del projecte és la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat –l'únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona-. Aquesta Via Blava Llobregat recorrerà 186 quilòmetres, des de les fonts de Castellar de n'Hug fins a la desembocadura d'El Prat de Llobregat, passant per indrets com Sant Benet de Bages o Montserrat, i recorrent les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. També s'adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos i té un pressupost de 14 milions d'euros.

Els principals afluents del riu Llobregat, el Cardener i l'Anoia, també seran Vies Blaves. La Via Blava Cardener, amb una inversió prevista de 5 milions d'euros, seguirà 50 quilòmetres per la comarca del Bages, entrant per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La Via Blava Anoia seguirà els 70 quilòmetres de riu per l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; i passarà per Jorba fins arribar a la Via del Llobregat a Martorell. La inversió prevista, en aquest cas, és de 6 milions d'euros.

Un projecte per a més de 5 milions de persones

Les Vies Blaves passaran per 65 municipis i recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics i més de 5.000 places d'allotjament. Tota aquesta àrea té un àrea d'influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. La dimensió del projecte el fa pioner al sud d'Europa. La Diputació de Barcelona assumeix íntegrament el pressupost de les Vies Blaves, que es calcula en 25 milions d'euros.

Connectem els espais naturals amb el benestar de les persones    

Les Vies Blaves constitueixen un dels projectes estratègics del Pla d’Actuació de Mandat 2016-2019 (PAM) de la Diputació de Barcelona. Responen a un dels 13 principals objectius d’aquest PAM: connectar els espais naturals amb el benestar de les persones, amb l’impuls de projectes innovadors que fomentin els hàbits saludables i sigui accessibles a tothom i amb la promoció de camins i senders de la demarcació, especialment els camins de riu.