El Consell Comarcal inicia una acció comunicativa per millorar la participació al porta a porta i reduir conductes incíviques, tals com el turisme de residus i l'abandonament de bosses al carrer

Des d’aquest mes de novembre, tots aquells domicilis que, o bé no han recollit encara el “kit” de cubells del porta a porta, o bé no han participat al porta a porta durant tot el 2019, rebran una carta informativa on se’ls indica com procedir per revertir la situació, segons cada cas

Tot i els bons resultats del nou servei que el Consell Comarcal va implantar el passat maig del 2018, que situen els municipis que han incorporat el sistema de recollida porta a porta amb uns nivells de recollida selectiva excel·lents, al voltant del 80%, passat un any i mig toca afrontar nous reptes per tal de millorar la participació i consolidar el nou model arreu. 

Donat que l’Ordenança Reguladora de la Gestió dels Residus Municipals del Consell Comarcal de l’Anoia estableix que el servei de recollida de residus porta a porta és l’únic sistema de gestió dels residus municipals en les poblacions en què s’ha implantat i que és un servei d’obligat compliment per part dels seus veïns i veïnes, l’ens comarcal, en acord amb les ajuntaments participants, està realitzant una tramesa informativa a tots els usuaris que, o bé no han recollit encara el seu kit o, tot i tenir-lo, no han participat del servei com a mínim des de 1 de gener d’enguany. 

Gràcies a la tecnologia i personal assignat a la gestió del servei, l’ens comarcal disposa de les dades de participació de tots els seus usuaris, fet que permet detectar aquells domicilis que no gestionen els residus a través del porta a porta. Aquest, tot i ser un fenomen poc representatiu -només un 13,5% de domicilis d’aquests municipis no han adoptat encara el sistema- fa imprescindibles actuacions per a mitigar-lo. 

Santi Broch, vicepresident del Consell Comarcal de l’Anoia i responsable de l’àrea de Sostenibilitat i Territori, afirma que “la cura del medi ambient i l’òptim funcionament dels sistemes de recollida de residus són una responsabilitat compartida entre les Administracions i la ciutadania i, per tant, durem a terme totes les accions que siguin necessàries per a conscienciar tothom que cal implicar-se activament en el bon funcionament d’aquest servei”.

El percentatge d’usuaris sense kit varia en funció dels nuclis i els municipis i, a tall d’exemple, existeix un 7,9% d’usuaris sense kit al nucli de la Torre de Claramunt, mentre que a la urbanització de les Pinedes de l’Armengol, del mateix municipi, el nombre d’usuaris sense cubells s’enfila fins al 18%. En la resta dels municipis, els valors són similars i oscil·len al voltant d’un 10% d’usuaris que no han recollit el kit del porta a porta i, per tant, no en participen.

Un any i mig després de la implantació del nou model de recollida i conscients d’aquestes dades, la tramesa enviada des del departament de Medi Ambient del Consell Comarcal pretén maximitzar la participació al porta a porta i, d’aquesta manera, evitar o reduir l’abandonament de bosses o el turisme de residus cap a altres municipis de la comarca, infraccions que poden estar realitzant aquests veïns i veïnes que no gestionen degudament els residus. 

És per això que tots aquests usuaris que encara no participen del nou model de recollida han rebut o rebran molt aviat aquesta carta informativa en què se’ls informa de l’obligatorietat de gestionar els residus municipals a través del servei porta a porta, segons el que estableix l’Ordenança comarcal, i se’ls indica com han de procedir per tal d’esmenar la situació.

El caràcter d’aquesta carta és merament comunicatiu i, com a tal, pretén informar als usuaris en qüestió de quina és la correcta gestió dels seus residus. No obstant, el Consell Comarcal no descarta, en un futur, emprendre accions de caire més coercitiu davant d’aquests i altres incompliments de la normativa.