La Generalitat proposa actuacions per a millorar la funcionalitat de l'Eix Diagonal per valor de 90 MEUR

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, presenta la proposta als alcaldes dels municipis entre Igualada i Vilafranca del Penedès

El projecte preveu diverses solucions tècniques, en funció del trànsit i característiques dels trams Vilafranca – Capellades i Capellades - Igualada

La infraestructura ha experimentat un creixement acumulat del volum de vehicles del 35% des de la seva posada en funcionament, amb uns percentatges anuals força per sobre de la mitjana a Catalunya

Els estudis se sotmetran a informació pública l’octubre vinent i la inversió estimada per a les obres és de 90 MEUR

 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a alcaldes dels municipis per on discorre l’Eix Diagonal entre Igualada i Vilafranca del Penedès la proposta d’actuacions que està treballant el Departament per a millorar-ne la funcionalitat. Aquest projecte, que se sotmetrà a informació pública l’octubre vinent, es basa en l’execució de diverses solucions tècniques adaptades a les característiques i al trànsit que tenen aquests trams: Vilafranca del Penedès – Capellades i Capellades – Igualada.
 
El conseller ha remarcat que es tracta d’un “projecte ambiciós d’adequació global”que s’emmarca en la voluntat del Govern “per millorar infraestructures perquè la ciutadania circuli més segura i les empreses puguin desplegar tot el seu potencial”. Damià Calvet ha exposat que les obres podran començar durant el 2020 i tindran un termini de dos anys, atès que “són complexes” i ha afegit que “hi donem màxima prioritat perquè el territori ho mereix”.
 
Així mateix, l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha afirmat que “aquest projecte és una aposta guanyadora no només per a l'Eix Igualada-Penedès sinó per a tot el país”. Per la seva banda, l’alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ha posat de relleu que “és un projecte necessari i important per un eix que ha demostrat el seu potencial amb percentatges anuals d'increment del trànsit d'un 6%”.
 
Creixement de trànsit
 
L’Eix Diagonal (format per les carreteres C-15 i C-37) va entrar en funcionament el 2011; uneix Vilanova i la Geltrú i Manresa i abasta una longitud de 65 quilòmetres. D’aquest recorregut, 11 quilòmetres tenen dos carrils per sentit –entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès– i 54 quilòmetres –entre Vilafranca i Manresa– tenen un carril per sentit.
 
Aquesta infraestructura ha acostat el litoral i les comarques centrals, tot unint les capitals de quatre comarques: el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. Ha potenciat tant les comunicacions intercomarcals com les de més llarg recorregut; una prova n’és el creixement significatiu i continuat del trànsit que ha experimentat: un 35% acumulat. Els percentatges anuals d’augment del trànsit, a més, han estat força més alts que la mitjana de la xarxa viària a Catalunya.
 
El tram entre Vilanova i Vilafranca del Penedès, on la via té una secció de dos carrils per sentit, l’Eix té intensitats de trànsit a l’entorn dels 30.000 vehicles/dia i, així, presenta una funcionalitat òptima. Per aquest motiu, les actuacions que avui s’han presentat, d’aquesta manera, abasten el tram que té un carril per sentit de la circulació, on el trànsit i la funcionalitat de la infraestructura es poden representar mitjançant aquest esquema
 
 
Aquest esquema ha servit per a definir les obres més adequades a cada tram, que quedaran detallades tècnicament en els estudis que se sotmetran a informació pública la tardor vinent i que es treballaran coordinadament amb el territori. Així, les actuacions que es preveuen són:
 
§  Tram Vilafranca del Penedès – Capellades (B-224): Aquest tram té una longitud de prop de 24 quilòmetres. Registra un trànsit de més de 15.000 vehicles diaris. La solució proposada és la implantació d’un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Aquest model és una solució òptima per a intensitats de fins a 25.000 vehicles/dia i permet ampliar els trams on es pot avançar –en aquest cas, d’un 20% a un 50%– i millorar-hi les condicions de seguretat en aquesta maniobra. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal.
 
Les zones d’avançament es van distribuint alternadament i equilibradament al 50% per sentit. D’altra banda, en cas d’incidència, la calçada d’un sol carril tindrà l’amplada suficient per a permetre el creuament de dos vehicles. Aquesta solució és compatible amb un futur desdoblament de la carretera, si fos necessari.
 
§  Tram Capellades (B-224) – Igualada: Aquest tram, de set quilòmetres de longitud, és el que té més trànsit de tot el corredor on s’actuarà; és d’uns 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l’estiu. Per adaptar aquest àmbit de l’Eix al trànsit que té actualment i al creixement previst, alhora que  millorar-hi la funcionalitat i la seguretat, la solució que s’adoptarà és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2). Aquest tram presenta certa complexitat tècnica per l’orografia per on discorre la carretera.
 
Separació de fluxos
 
Al tram entre Igualada – Manresa, que té 23 quilòmetres de longitud, és el que té menys trànsit del corredor, amb una IMD de 9.500 vehicles. Així, la secció és l’òptima. En aquest àmbit la solució, que s’ha executat recentment, és la implantació d’una separació de fluxos. Consisteix en una franja central de 35-50 centímetres, de color vermell i amb ressalts, delimitada per una línia blanca sonora a ambdós costats. Aquesta actuació permet reforçar la percepció per part del conductor de la separació dels sentits de la circulació.