Aprovat l'Avantprojecte de Llei del tabac que amplia els espais sense fum
El Consell de Ministres ha aprovat l’Avantprojecte de llei pel qual es modifica la Llei 28/2005 i s’inclouen noves mesures contra el tabaquisme i la regulació de productes relacionats amb el tabac.
El text prohibeix el consum de tabac a menors —més enllà de la venda o entrega—, amplia els espais sense fum i limita la publicitat de productes relacionats.
S’inclou per primera vegada la prohibició de venda de cigarrets electrònics d’un sol ús i es crea l’Observatori per a la Prevenció del Tabaquisme.
La mesura forma part del Pla Integral de Prevenció i Control del Tabaquisme 2024-2027 i respon a les recomanacions d’organismes internacionals.
Madrid, 9 de setembre de 2025.– El Consell de Ministres ha aprovat l’Avantprojecte de Llei que modifica la Llei 28/2005, de mesures sanitàries contra el tabaquisme, amb l’objectiu de reforçar la protecció de la salut de la població i adaptar la normativa als canvis en els patrons de consum i en el mercat de productes del tabac i productes relacionats. Aquesta reforma s’emmarca en el desenvolupament del Pla Integral de Prevenció i Control del Tabaquisme 2024-2027 i dona resposta tant a l’evidència científica acumulada com a les propostes recollides durant el procés de consulta pública.
El text incorpora mesures destinades a enfortir la prevenció, protegir els col·lectius més vulnerables, especialment la població jove, i oferir una major claredat jurídica davant la proliferació de nous productes relacionats amb el tabac que, fins ara, mancaven d’una regulació específica i adaptada a la seva naturalesa.
Un dels aspectes fonamentals del nou Avantprojecte de Llei és la inclusió d’una definició i una regulació específica per als productes relacionats amb el tabac. Es tracta d’articles la presència dels quals al mercat i el consum, especialment entre la població jove, han augmentat de manera notable els darrers anys i que, encara que no sempre contenen tabac ni nicotina, estan vinculats a l’acte de fumar o inhalar, a més d’incrementar el risc de fumar tabac convencional. Fins ara, aquests productes no comptaven amb un marc normatiu clarament establert a escala estatal. El text es refereix a:
-
Cigarrets electrònics, amb o sense nicotina, inclosos tots els seus components (cartutx, dipòsit, dispositiu).
-
Bossetes de nicotina per a ús oral, compostes totalment o parcialment per nicotina natural o sintètica, en forma de sobres, pols o comprimits.
-
Productes a base d’herbes, utilitzats per fumar, vaporitzar o inhalar, com shishes o barreges vegetals sense tabac.
-
Dispositius per al consum de productes escalfats, inclosos els que funcionen amb tabac o altres preparats.
Aquests productes quedaran sotmesos a les mateixes restriccions legals que el tabac convencional:
-
Prohibició de fumar o utilitzar aquests productes en espais públics tancats i en una llista ampliada d’entorns exteriors, com ara terrasses de bars, recintes on es desenvolupin espectacles públics, instal·lacions esportives, parcs infantils, estacions de transport o centres educatius, entre d’altres.
-
Prohibició de venda a menors d’edat i, per primera vegada, també prohibició de consum per part d’aquest col·lectiu, una mesura que reforça la protecció de la infància i l’adolescència.
-
Prohibició de tota forma de publicitat, promoció i patrocini, directa o indirecta, en qualsevol mitjà de comunicació, inclòs l’àmbit digital.
-
Obligació de senyalització clara als espais on es prohibeixi el seu ús o consum.
-
Aplicació d’un règim sancionador específic, que preveu infraccions, sancions econòmiques i responsabilitats per als infractors.
-
Obligacions d’etiquetatge i informació, que hauran d’incloure dades sobre el contingut en nicotina i característiques del producte.
L’equiparació legal respon a la necessitat de donar una resposta homogènia des del punt de vista de la salut pública, atenent als efectes similars d’aquests productes sobre les persones consumidores i l’entorn, així com a la visibilitat social del consum i la seva influència en els hàbits juvenils.
La norma inclou noves prohibicions que responen tant a l’evidència científica com a la demanda social:
-
La llei prohibeix expressament el consum de tabac i productes relacionats per part de menors d’edat, i amplia la protecció que fins ara es limitava a la venda o entrega.
-
Es prohibeix la venda i el subministrament de cigarrets electrònics d’un sol ús, tant pel seu impacte ambiental com per la seva accessibilitat per a la població jove.
-
La llei amplia els espais on està prohibit fumar i incorpora nous entorns d’ús col·lectiu, tant interiors com a l’aire lliure, en línia amb les recomanacions de la Comissió Europea, entre ells:
-
Exteriors de centres sanitaris, educatius, universitaris i socials.
-
Parcs infantils i zones culturals o esportives.
-
Terrasses de bars, estacions de transport, espectacles i concerts a l’aire lliure.
-
Vehicles de transport amb conductor.
-
Aquestes mesures s’alineen amb els objectius del Pla Europeu de Lluita contra el Càncer i amb el Codi Europeu contra el Càncer, que promouen reduir significativament la prevalença del tabaquisme abans de l’any 2040.
Publicitat, promoció i patrocini
L’Avantprojecte de Llei modifica de manera substancial el règim aplicable a la publicitat, promoció i patrocini de productes del tabac i productes relacionats, mitjançant la incorporació d’un nou capítol que estén les restriccions ja existents al conjunt de productes relacionats amb el tabac definits a la nova norma.
S’estableix la prohibició de tota forma de publicitat, directa o indirecta, incloent-hi qualsevol tipus de comunicació comercial o promoció de productes del tabac i productes relacionats, ja sigui a través de mitjans impresos, audiovisuals, digitals, xarxes socials, o mitjançant distribució de mostres o descomptes.
Així mateix, es prohibeix expressament la publicitat en equipaments, instal·lacions i mobiliari situats en espais d’ús públic o col·lectiu, la qual cosa abasta elements presents en bars, discoteques, terrasses o altres establiments d’oci. Això inclou rètols, cartells, mobiliari urbà o d’hostaleria que incorpori logotips, imatges o referències a marques de productes del tabac o productes relacionats.
També queda prohibit el patrocini d’activitats, esdeveniments o continguts per part d’empreses del sector, així com l’aparició de marques vinculades a aquests productes en publicacions, festivals, activitats culturals o esportives, tant presencials com en entorns digitals.
A més, l’Avantprojecte de Llei reforça l’obligació dels responsables d’espais on estigui prohibit el consum de productes del tabac o productes relacionats de col·locar senyalització visible que informi d’aquesta prohibició, conforme a les condicions que s’estableixin reglamentàriament.
Observatori per a la Prevenció del Tabaquisme
Com a part de la nova estructura de prevenció, es restableix l’Observatori per a la Prevenció del Tabaquisme, òrgan de coordinació interadministrativa per al seguiment de polítiques públiques en aquesta matèria. La seva creació respon a la necessitat de reforçar la governança i l’avaluació en la lluita contra el tabaquisme, després de la seva supressió el 2014.
Règim sancionador i adaptacions
El text aprovat modifica el règim sancionador, actualitzant infraccions, quanties i responsabilitats per adequar-lo a les noves mesures. A més, s’estableix un període transitori de 12 mesos per permetre als fabricants adaptar els seus productes al nou marc legal i per permetre l’esgotament d’existències de cigarrets electrònics d’un sol ús.