El Departament d'Agricultura abona 3,8 M€ dels ajuts a la reestructuració i/o reconversió de la vinya aquesta campanya a 789 viticultors

L’objectiu d’aquests ajuts sectorials és pal·liar les debilitats detectades en el sector vitivinícola per adaptar-lo al canvi climàtic i fer-lo més sostenible

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya ha completat els pagaments de la campanya 2025, que es va iniciar el 16 d’octubre de 2024 i acaba el 15 d’octubre de 2025. Durant la primera quinzena del mes d’octubre, s’ha fet un darrer pagament a 294 viticultors d’1.602.058,86 euros, corresponents a les sol·licituds dels ajuts a la reestructuració i/o reconversió de la vinya dels anys 2024 i 2023. També s’han efectuat pagaments de l’any 2022.

 

Amb aquests pagaments i els que s’han fet durant la campanya 2025, finalment s’han abonat 3.830.334,12 euros a 789 viticultors.

Això ha estat possible gràcies a l’esforç de tots els agents implicats en la gestió dels ajuts (grups de reestructuració, equips de suport al territori i persones del Departament) que des de la fase de sol·licituds fins a la de pagaments, passant per l’execució de tots els controls, garanteixen una correcta utilització dels fons comunitaris.

El Pla de Suport al Sector Vitivinícola (PASVE) s’ha integrat al nou Pla Estratègic de la Política agrària comuna (PAC) 2023-2027 (PEPAC) com a Intervenció Sectorial Vitivinícola (ISV), que té un finançament 100% de la Unió Europea.

Tal com s’estableix al PEPAC, l’objectiu d’aquests ajuts sectorials és pal·liar les debilitats detectades en el sector vitivinícola per adaptar-lo al canvi climàtic i fer-lo més sostenible. A la vegada es volen modernitzar les explotacions vitícoles i els cellers.

Entre les mesures de la Intervenció Sectorial Vitivinícola, hi ha les actuacions previstes a l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya que, a més de mantenir l'objectiu de períodes anteriors de reforçar una estructura vitivinícola competitiva i afavorir la modernització de les explotacions vitícoles i l'adequació varietal a les noves tendències del mercat, incorpora l'exigència d'afavorir una producció més sostenible i afegeix als seus objectius la protecció del medi ambient, l'adaptació al canvi climàtic, la millora de la sostenibilitat dels sistemes i processos de producció, la reducció de les conseqüències mediambientals en el sector vinícola i l'estalvi i la millora de l’eficiència energètica.

A més, amb la Intervenció Sectorial Vitivinícola s’intensifica la promoció de productes vitícoles en tercers països per donar sortida a la producció. La destil·lació de subproductes permet continuar contribuint a la retirada ordenada i sostenible.