El Parc Natural del Montseny incorpora noves empreses a la Carta Europea de Turisme Sostenible i inicia una nova etapa

La renovació de l’estratègia i del Pla d’Actuacions marca un nou impuls al model de turisme sostenible amb la implicació d’administracions i del sector privat.

El Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny ha incorporat dues noves empreses a la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) i ha reconegut la renovació de sis empreses més. Aquestes accions s’emmarquen en una nova etapa marcada per la renovació de l’estratègia i del Pla d’Actuacions durant el 2025.

Les noves empreses acreditades són l’Alberg Sagrat Cor, com a establiment d’allotjament, i Avui Sortim, una empresa d’activitats que ofereix passejades guiades totalment adaptades a persones amb diferents necessitats i capacitats. Pel que fa a les renovacions, s’ha reconegut, per tercera vegada, la renovació de sis empreses adherides des del 2014: ADEMC, Aprèn, La Fonda Montseny, La Morera, EduCA Viladrau i La Calma – El Bellver, posant en valor el seu compromís sostingut amb la sostenibilitat i la seva voluntat de continuar millorant la gestió de les activitats i serveis que ofereixen.

Aquesta nova etapa obre noves oportunitats de millora i de treball conjunt entre les administracions, les empreses, les entitats i la resta d’agents del territori, amb l’objectiu de continuar avançant en una activitat turística compatible amb la conservació dels valors naturals, culturals i socials del Montseny.

La nova etapa es va presentar en el marc del Fòrum Permanent de la CETS, celebrat el dimarts 14 de juliol a l’Alberg Sagrat Cor de Viladrau, amb la participació d’una trentena de persones, entre representants d’administracions públiques i del sector privat. Des d’ara, els Fòrums Permanents es realitzaran a les seus de les empreses CETS amb el compromís de donar a conèixer les empreses CETS del territori.

Durant la sessió es van presentar les principals línies de treball per al 2026, amb actuacions en àmbits com l’educació ambiental i el voluntariat, el desenvolupament d’una oferta educativa per a l’alumnat de secundària, la creació de noves experiències i serveis interpretatius, i la promoció d’iniciatives com els Sis Sentits, els 25 reptes sostenibles i l’Associació de Productors del Montseny.

També es van exposar projectes en marxa com l’ampliació del grup de treball de la CETS, els avenços del projecte MACAO (mapa de camins per a les activitats organitzades), la implantació de l’eina de governança i transparència Gobierto i el desenvolupament del nou Pla de protecció del Parc Natural del Montseny.

La trobada va incloure igualment un punt de situació del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació del Montseny i informacions d’interès com la participació en el Charter Meeting d’EUROPARC, la trobada estatal de la CETS a Valsaín i el Congrés ESPARC.

El fòrum es va cloure amb un espai de trobada entre les persones participants, que va facilitar l’intercanvi d’experiències i el reforç de les sinergies entre els diferents agents implicats.